Tips Kewangan

Makin Puasa Makin ‘Pokai’

Ramadhan makin tiba. Bulan untuk melatih mengawal nafsu kita. Bukan sekadar nafsu makan dan minum tetapi nafsu berbelanja juga sebenarnya. Berpuasa tapi belanja makan makin meningkat?? Itulah yang berlaku hampir kepada semua orang yang berpuasa. Harapan untuk mengurangkan belanja hanya tinggal harapan sahaja. Yalah, ingatkan bila puasa makin jimat. “Salah bazaar Ramadhan ke ??” Kita […]

Tips Kewangan

Hidup Gembira Tanpa Kad Kredit.

Siapa tiada kad kredit ? Bagi mereka yang sudah berkerjaya, memiliki kad kredit merupakan perkara biasa. Ada yang menganggap bahawa pelik jika seseorang itu tidak mempunyai kad kredit. Ya, memang seronok pakai kad kredit. Kita boleh belanja sesesuka hati dan hanya perlu membayar balik wang yang digunakan setiap akhir bulan apabila sudah mendapat gaji. Namun […]

Tips Kewangan

Berhenti Merokok Jadi JUTAWAN !

Walaupun telah difatwakan Haram oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, namun masih ramai lagi orang Islam yang masih merokok. Tahukah anda bahawa setiap perokok itu mampu menjadi jutawan sekiranya mereka tidak merokok? Berdasarkan pemerhatian, seorang perokok tegar akan menghabiskan sekotak rokok sehari (ada yang lebih). Sekotak rokok bernilai lebih kurang RM 10 maka seorang perokok itu […]

Tips Kewangan

Hantaran Kahwin

Selamat pengantin baru, semoga ke anak cucu, Bahgia kekal abadi, sentosa murah rezeki.. Ahah !! Tips kali ini ditujukan khas untuk mereka yang masih bujang. Kalau ada yang dah kahwin tu boleh juga, mana tau nak buka cawangan baru  OK. Cuba bayangkan suasana perrnikahan di masjid di dalam fikiran anda. Suara-suara perlahan yang tidak jelas butir-butirnya. […]

DIY Financial Plan Series Pengurusan Kewangan Peribadi

DIY Financial Plan : Saranan sebelum Bermula (siri 6)

1)Mula menyimpan untuk berkahwin semasa belajar. Jangan tunggu masa kerja! Perempuan pun wajib menyimpan! 2)Lengkapkan tabung kecemasan a)6 bulan perbelanjaan b)Simpan di kemudahan yang boleh melawan inflasi seperti Tabung Haji, ASB atau komoditi seperti emas dan perak 3)Gunakan kenderaan paling asas a)Jika kehidupan anda boleh gunakan motosikal, teruskan. b)Jika perlukan kereta, beli kereta paling murah […]

DIY Financial Plan Series Pengurusan Kewangan Peribadi

DIY Financial Plan : Matlamat Kewangan (siri 4)

Matlamat kewangan perlu ditetapkan seawal mungkin dalam membina pelan kewangan yang lengkap. Tanpa matlamat, kita tidak terarah melakukan sesuatu. Tanpa matlamat, kita tidak tahu progres kita. Tanpa matlamat, kita tidak boleh jadi kaya dan bebas kewangan. Matlamat boleh dikategorikan kepada tiga jenis iaitu Jangka Pendek, Jangka Sederhana dan Jangka Panjang. •Jangka Pendek ( < 3 […]

Keusahawanan

Bagaimana Orang Kaya Berfikir 4

Orang Biasa Hanya Mencari Cara untuk Berjimat Orang Kaya Mencari Cara untuk Menambah Pendapatan. “Gaji aku tak cukup ni, kena berjimat lagi ni”, bisik hati Abang Selamat yang baru mendapat anak kembar. Anaknya yang sulung pula akan mula bersekolah tahun hadapan. Entah ada lagi ke tidak duit yang boleh dijimatkan dari gajinya yang hanya RM […]

Tips Kewangan

Asingkan Duit Yang Berjaya Dijimatkan.

“EH, rasa macam dah berjimat dah, tapi mana pergi duit aku ni!! ” , berkata Puan Jemah dalam hati. Mungkin anda juga pernah mempunyai perasaan yang sama dengan Puan Jemah. Rasa macam dah banyak berjimat tetapi duit itu seakan – akan lesap entah kemana. Oops, jangan salahkan toyol. Mungkin mereka tidak bersalah dalam hal ini. […]

Tips Kewangan

Makan di Luar Atau Makan di Rumah

“Kau pernah makan dekat restoran Happy Pizza x?” “Sedap betul aku makan Ice Cream Marvelous hari tu..” “Kau tak pernah makan SateSedap? Kau tak selalu makan kat luar ke??” Situasi-situasi seperti di atas selalu berlaku kepada kita. Oleh kerana soalan-soalan ini sering diajukan kepada kita, timbul pula perasaan untuk mencuba sendiri makanan-makanan yang ada. Ada […]