Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Kereta Apa yang Anda Mampu?

Pian baru tamat universiti dengan segulung ijazah. Tidak sampai sebulan selepas itu, Pian mendapat panggilan telefon. “Kami tawarkan Encik Pian jawatan Pembantu Jurutera dengan gaji permulaan sebanyak RM 3***. Harap En Pian menerima tawaran kami dan mula bekerja Isnin hadapan.” “Pergh, boleh tahan jugak gaji aku ni. Dah la baru ‘grad’ je.” kata Pian dalam […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Antara Kelebihan MLTT yang tiada pada MRTT

1. Nilai perlindungan kekal sama sehingga habis tempoh. Tidak berkurangan seperti MRTT. 2. Boleh memindahkan MLTT yang sama ke rumah yang lain. MRTT pula hanya untuk satu pembiayaan rumah sahaja. Jika pindah rumah kena dapatkan MRTT baru. 3. Boleh dimasukkan sebagai pelepasan cukai pendapatan. 4. Mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh perlindungan. Tweet

Analisa kewangan Hartanah Insurans Kewangan Islam Takaful Tips Kewangan

Tips kewangan : Apa Pula MLTA / MLTT Ni ??

Mak Jah membantu anaknya Minah melipat baju. Kehadirannya di rumah Minah diharap dapat meringankan beban anaknya yang baru kehilangan suami. “Mujur ada MRTT. Tak perlu lagi kau bayar lagi duit rumah ni.” Mak Jah bersuara. ” Tapi itulah. Kau ada ke duit belanja Minah? Kalau nak, mak boleh bantu serba sedikit.” tambahnya. “Arwah tak ambil […]

Analisa kewangan Hartanah Insurans Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Mujur ada MRTT / MRTA.

Pian sedang nazak di hospital. Dia disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru. Kata doktor, punca utama adalah tabiat menghisap rokok Pian yang teruk tu. Mak dan ayah Minah di luar wad. Risau dengan keadaan menantunya yang nazak itu dan juga anak perempuannya. “Abang, saya terfikirlah, kalau apa-apa terjadi dengan Pian tu macam mana eh? Tak ke […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan : Bayar Hutang Atau Rolling dulu?

Seman baru pergi ke seminar perniagaan. Kesedaran Seman untuk berniaga makin meningkat namun terpaksa di tangguh dulu hasratnya kerana tiada modal. Satu hari Seman mendapat bonus. Seman berkira-kira untuk menggunakannya sebagai modal berniaga. Ketika sibuk berangan, isterinya menyapa. “Bang, kita ada hutang dengan Pak Mail kan? Dah lama dah hutang tapi tak bayar-bayar lagi. Saya […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan Bakal Ibu Bapa : Mana Bajet Hah ?

Kepada mereka yang sibuk berbincang mengenai bajet 2014, tidak kira lah menyokongnya atau tidak, anda sudah ada bajet kewangan keluarga ke? Berbincang bajet negara macam professional tetapi bajet sendiri tunggang langgang. Ke anda tidak pernah buat bajet sendiri langsung? Ish ish ish  Kepada bakal ibu bapa di luar sana, anda hendaklah mula kira-kira mengenai perbelanjaan […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan 53 : Yang Mana Satu Pilihan Hati?

#TipsKewangan 53 : Yang Mana Satu Pilihan Hati? Pening nak pilih. Ada yang mahal, ada yang murah. Ermm. Pilihan yang dimaksudkan di atas ialah bank mana yang harus dipilih untuk akaun perniagaan anda. Bagi mereka yang sudah membaca tips kewangan sebelum ini, ada dibincangkan kepentingan mengasingkan akaun peribadi dan akaun bisnes walaupun untuk bisnes kecil-kecilan. Jadi […]

Analisa kewangan Tips Kewangan

Tips Kewangan : Isytihar pendapatan?

Bagi mereka yang mempunyai pendapatan sampingan seperti menjual kerepek di pejabat, menjual jajan di rumah atau seangkatan dengannya, adakah lebih baik mengisytiharkan pendapatan anda atau tidak? Ramai yang tidak mengisytiharkan pendapatan sampingan mereka kerana enggan membayar cukai. “Standard la tu bos !!” Sebenarnya apabila anda mengisytiharkan pendapatan anda, anda akan mempunyai rekod pendapatan yang lebih baik. […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan : Pandai Buat Duit Tetapi Gagal Urus Wang

“Annual income twenty pounds, annual expenditure nineteen pounds nineteen and six, result happiness. Annual income twenty pounds, annual expenditure twenty pounds nought and six, result misery.”(Charles Dickens, novel David Copperfield-tahun 1850) Ya, tidak dinafikan makin ramai yang mampu untuk menjana pendapatan yang yang tinggi. Sama ada daripada pekerjaan ataupun selalunya melalui perniagaan tidak kiralah separuh masa […]