Bengkel & Seminar Kewangan Islam Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Pentafsir Mimpi Jadi Menteri Kewangan Mesir

Ingat lagi tak kisah terbaik dalam al Quran? . . Surah Yusuf Ayat 3: “Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah, dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.” . . Best sangat surah ni! Nabi Yusuf diberikan mukjizat pandai […]

Analisa kewangan Pengurusan Risiko dan Takaful Pusaka

RANCANG TARIKH PERSARAAN ANDA

​Financial Freedom? Hari ini saya ingin berkongsi tentang merancang Persaraan. Samaada nak bersara muda atau tua, pilihan masing-masing. Sila rujuk gambar, kiraan antara berapa peratus anda menyimpan dengan berapa lama anda perlu bekerja sebelum bersara. Jika anda hanya ada simpanan KWSP 11% + 13% (24%) anda hanya boleh bersara mengikut umur persaraan biasa, iaitu selepas […]

Analisa kewangan Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Anda pengguna tegar Kad Kredit? Baca ini!

#DIYBUDGET Dapatkan penerangan penuh dari buku asal! Tempah dengan harga istimewa di SINI! Perbincangan lanjut dari buku DIY360 Mengurus Wang Kalis Inflasi, Kalis Gawat m/s 67:   Ahmad baru mengambil kad kredit. Beberapa hari selepas itu Ahmad diajak oleh isterinya, Zaiton untuk membeli-belah di kedai perabot Elephant. “Abang baru ambil kad kredit. Boleh lah aku belanja […]

Analisa kewangan Promosi Takaful Tips Kewangan

Jangan leka lagi! Semak skim takaful anda

Kepada anda yang telah mempunyai skim takaful anda sendiri, anda dinasihatkan untuk memeriksa semula skim takaful anda terutama apabila masuk tahun baru. Mana tak nya, ramai yang mengambil skim takaful tetapi tidak tahu pelindungan apa yang diberi oleh syarikat takaful. Dengan kata lain, ‘main bayar je’. Hubungi agen takaful anda dan dapatkan kepastian daripada mereka. […]

Analisa kewangan Tips Kewangan

Pasang Aircond ?

“Panas nya Peah. Lajukanlah sikit kipas tu,” kata Pian yang baru balik kerja kepada isterinya. “Tak boleh laju lagi dah bang. Dah paling laju dah tu. Lainlah kalau ada aircond. Boleh lah sejuk sikit,” kata Peah memerli suaminya. “Abang bukan tak nak. Tapi tak mampu Peah. Gaji abang ni brapa sen sangat. Itulah dialog yang […]

Tips Kewangan

Tak Payah Surat Khabar dan Astro dah..

Zaman sekarang ni, boleh dikatakan manusia tidak mampu untuk hidup tanpa internet. Gaji ciput pun tetap nak pakai internet, siap unifi lagi tu. Oleh kerana anda sudah ada internet, apa kata anda berhenti daripada membeli surat khabar, majalah dan komik yang pelbagai itu jika mahu berjimat. Alang-alang dah bayar internet, dapatkan semua itu di laman […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Caj Kad Kredit

Kepada mereka yang tengah berkira-kira untuk mengambil kad kredit tu, anda mestilah mengetahui caj-caj yang anda harus bayar apabila mengambil kad kredit. Yuran tahunan Perlu dibayar setahun sekali. Dikehendaki membayar walaupun anda tidak pernah menggunakan kad kredit anda. Yuran tahunan biasanya adalah di dalam lingkungan RM60 hingga RM90 untuk kad klasik dan RM130 hingga RM195 untuk […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Beli kereta terpakai

Bagi mereka yang kurang kemampuan, membeli kereta terpakai menjadi pilihan bagi mengurangkan perbelanjaan.Namun terdapat beberapa isu yang timbul terutamanya kerisauan terhadap risiko kerosakan yang tinggi. Disini dikongsikan beberapa tips asas bagi mereka yang mahu berjimat dengan membeli kereta terpakai. 1. Periksa harga pasaran kereta. Pak Cik Google kan ada. 2. Beli kereta yang banyak dipakai […]