Analisa kewangan Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Anda pengguna tegar Kad Kredit? Baca ini!

#DIYBUDGET Dapatkan penerangan penuh dari buku asal! Tempah dengan harga istimewa di SINI! Perbincangan lanjut dari buku DIY360 Mengurus Wang Kalis Inflasi, Kalis Gawat m/s 67:   Ahmad baru mengambil kad kredit. Beberapa hari selepas itu Ahmad diajak oleh isterinya, Zaiton untuk membeli-belah di kedai perabot Elephant. “Abang baru ambil kad kredit. Boleh lah aku belanja […]

Bengkel & Seminar Promosi

Promosi: Bayar Diri Anda Dahulu!

Dapatkan penerangan penuh dari buku asal! Tempah dengan harga istimewa di SINI! #DIYINVEST Seringkali kita diberikan nasihat kewangan “Pay Yourself First” atau Bayar kepada Diri Anda Dahulu. Apakah maksud terhadap pernyataan ini? Adakah kita perlu belanja diri kita dahulu? Tidak. Jangan salah faham, jangan salah konsep. Bayar Diri Anda Dahulu sebelum anda bayar duit anda kepada […]

Analisa kewangan Promosi Takaful Tips Kewangan

Jangan leka lagi! Semak skim takaful anda

Kepada anda yang telah mempunyai skim takaful anda sendiri, anda dinasihatkan untuk memeriksa semula skim takaful anda terutama apabila masuk tahun baru. Mana tak nya, ramai yang mengambil skim takaful tetapi tidak tahu pelindungan apa yang diberi oleh syarikat takaful. Dengan kata lain, ‘main bayar je’. Hubungi agen takaful anda dan dapatkan kepastian daripada mereka. […]

Analisa kewangan Tips Kewangan

Pasang Aircond ?

“Panas nya Peah. Lajukanlah sikit kipas tu,” kata Pian yang baru balik kerja kepada isterinya. “Tak boleh laju lagi dah bang. Dah paling laju dah tu. Lainlah kalau ada aircond. Boleh lah sejuk sikit,” kata Peah memerli suaminya. “Abang bukan tak nak. Tapi tak mampu Peah. Gaji abang ni brapa sen sangat. Itulah dialog yang […]

Tips Kewangan

Tak Payah Surat Khabar dan Astro dah..

Zaman sekarang ni, boleh dikatakan manusia tidak mampu untuk hidup tanpa internet. Gaji ciput pun tetap nak pakai internet, siap unifi lagi tu. Oleh kerana anda sudah ada internet, apa kata anda berhenti daripada membeli surat khabar, majalah dan komik yang pelbagai itu jika mahu berjimat. Alang-alang dah bayar internet, dapatkan semua itu di laman […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Beli kereta terpakai

Bagi mereka yang kurang kemampuan, membeli kereta terpakai menjadi pilihan bagi mengurangkan perbelanjaan.Namun terdapat beberapa isu yang timbul terutamanya kerisauan terhadap risiko kerosakan yang tinggi. Disini dikongsikan beberapa tips asas bagi mereka yang mahu berjimat dengan membeli kereta terpakai. 1. Periksa harga pasaran kereta. Pak Cik Google kan ada. 2. Beli kereta yang banyak dipakai […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Kereta Apa yang Anda Mampu?

Pian baru tamat universiti dengan segulung ijazah. Tidak sampai sebulan selepas itu, Pian mendapat panggilan telefon. “Kami tawarkan Encik Pian jawatan Pembantu Jurutera dengan gaji permulaan sebanyak RM 3***. Harap En Pian menerima tawaran kami dan mula bekerja Isnin hadapan.” “Pergh, boleh tahan jugak gaji aku ni. Dah la baru ‘grad’ je.” kata Pian dalam […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Antara Kelebihan MLTT yang tiada pada MRTT

1. Nilai perlindungan kekal sama sehingga habis tempoh. Tidak berkurangan seperti MRTT. 2. Boleh memindahkan MLTT yang sama ke rumah yang lain. MRTT pula hanya untuk satu pembiayaan rumah sahaja. Jika pindah rumah kena dapatkan MRTT baru. 3. Boleh dimasukkan sebagai pelepasan cukai pendapatan. 4. Mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh perlindungan. Tweet