Bengkel & Seminar Kewangan Islam Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Pentafsir Mimpi Jadi Menteri Kewangan Mesir

Ingat lagi tak kisah terbaik dalam al Quran? . . Surah Yusuf Ayat 3: “Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah, dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.” . . Best sangat surah ni! Nabi Yusuf diberikan mukjizat pandai […]

Analisa kewangan Pengurusan Risiko dan Takaful Pusaka

RANCANG TARIKH PERSARAAN ANDA

​Financial Freedom? Hari ini saya ingin berkongsi tentang merancang Persaraan. Samaada nak bersara muda atau tua, pilihan masing-masing. Sila rujuk gambar, kiraan antara berapa peratus anda menyimpan dengan berapa lama anda perlu bekerja sebelum bersara. Jika anda hanya ada simpanan KWSP 11% + 13% (24%) anda hanya boleh bersara mengikut umur persaraan biasa, iaitu selepas […]

Analisa kewangan Promosi Takaful Tips Kewangan

Jangan leka lagi! Semak skim takaful anda

Kepada anda yang telah mempunyai skim takaful anda sendiri, anda dinasihatkan untuk memeriksa semula skim takaful anda terutama apabila masuk tahun baru. Mana tak nya, ramai yang mengambil skim takaful tetapi tidak tahu pelindungan apa yang diberi oleh syarikat takaful. Dengan kata lain, ‘main bayar je’. Hubungi agen takaful anda dan dapatkan kepastian daripada mereka. […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Beli kereta terpakai

Bagi mereka yang kurang kemampuan, membeli kereta terpakai menjadi pilihan bagi mengurangkan perbelanjaan.Namun terdapat beberapa isu yang timbul terutamanya kerisauan terhadap risiko kerosakan yang tinggi. Disini dikongsikan beberapa tips asas bagi mereka yang mahu berjimat dengan membeli kereta terpakai. 1. Periksa harga pasaran kereta. Pak Cik Google kan ada. 2. Beli kereta yang banyak dipakai […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Kereta Apa yang Anda Mampu?

Pian baru tamat universiti dengan segulung ijazah. Tidak sampai sebulan selepas itu, Pian mendapat panggilan telefon. “Kami tawarkan Encik Pian jawatan Pembantu Jurutera dengan gaji permulaan sebanyak RM 3***. Harap En Pian menerima tawaran kami dan mula bekerja Isnin hadapan.” “Pergh, boleh tahan jugak gaji aku ni. Dah la baru ‘grad’ je.” kata Pian dalam […]

Analisa kewangan Hartanah Insurans Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Mujur ada MRTT / MRTA.

Pian sedang nazak di hospital. Dia disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru. Kata doktor, punca utama adalah tabiat menghisap rokok Pian yang teruk tu. Mak dan ayah Minah di luar wad. Risau dengan keadaan menantunya yang nazak itu dan juga anak perempuannya. “Abang, saya terfikirlah, kalau apa-apa terjadi dengan Pian tu macam mana eh? Tak ke […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan Bakal Ibu Bapa : Mana Bajet Hah ?

Kepada mereka yang sibuk berbincang mengenai bajet 2014, tidak kira lah menyokongnya atau tidak, anda sudah ada bajet kewangan keluarga ke? Berbincang bajet negara macam professional tetapi bajet sendiri tunggang langgang. Ke anda tidak pernah buat bajet sendiri langsung? Ish ish ish  Kepada bakal ibu bapa di luar sana, anda hendaklah mula kira-kira mengenai perbelanjaan […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan 53 : Yang Mana Satu Pilihan Hati?

#TipsKewangan 53 : Yang Mana Satu Pilihan Hati? Pening nak pilih. Ada yang mahal, ada yang murah. Ermm. Pilihan yang dimaksudkan di atas ialah bank mana yang harus dipilih untuk akaun perniagaan anda. Bagi mereka yang sudah membaca tips kewangan sebelum ini, ada dibincangkan kepentingan mengasingkan akaun peribadi dan akaun bisnes walaupun untuk bisnes kecil-kecilan. Jadi […]