Bengkel & Seminar Kewangan Islam Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Pentafsir Mimpi Jadi Menteri Kewangan Mesir

Ingat lagi tak kisah terbaik dalam al Quran? . . Surah Yusuf Ayat 3: “Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah, dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.” . . Best sangat surah ni! Nabi Yusuf diberikan mukjizat pandai […]

Analisa kewangan Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Anda pengguna tegar Kad Kredit? Baca ini!

#DIYBUDGET Dapatkan penerangan penuh dari buku asal! Tempah dengan harga istimewa di SINI! Perbincangan lanjut dari buku DIY360 Mengurus Wang Kalis Inflasi, Kalis Gawat m/s 67:   Ahmad baru mengambil kad kredit. Beberapa hari selepas itu Ahmad diajak oleh isterinya, Zaiton untuk membeli-belah di kedai perabot Elephant. “Abang baru ambil kad kredit. Boleh lah aku belanja […]

Analisa kewangan Promosi Takaful Tips Kewangan

Jangan leka lagi! Semak skim takaful anda

Kepada anda yang telah mempunyai skim takaful anda sendiri, anda dinasihatkan untuk memeriksa semula skim takaful anda terutama apabila masuk tahun baru. Mana tak nya, ramai yang mengambil skim takaful tetapi tidak tahu pelindungan apa yang diberi oleh syarikat takaful. Dengan kata lain, ‘main bayar je’. Hubungi agen takaful anda dan dapatkan kepastian daripada mereka. […]

Analisa kewangan Tips Kewangan

Pasang Aircond ?

“Panas nya Peah. Lajukanlah sikit kipas tu,” kata Pian yang baru balik kerja kepada isterinya. “Tak boleh laju lagi dah bang. Dah paling laju dah tu. Lainlah kalau ada aircond. Boleh lah sejuk sikit,” kata Peah memerli suaminya. “Abang bukan tak nak. Tapi tak mampu Peah. Gaji abang ni brapa sen sangat. Itulah dialog yang […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Beli kereta terpakai

Bagi mereka yang kurang kemampuan, membeli kereta terpakai menjadi pilihan bagi mengurangkan perbelanjaan.Namun terdapat beberapa isu yang timbul terutamanya kerisauan terhadap risiko kerosakan yang tinggi. Disini dikongsikan beberapa tips asas bagi mereka yang mahu berjimat dengan membeli kereta terpakai. 1. Periksa harga pasaran kereta. Pak Cik Google kan ada. 2. Beli kereta yang banyak dipakai […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Kereta Apa yang Anda Mampu?

Pian baru tamat universiti dengan segulung ijazah. Tidak sampai sebulan selepas itu, Pian mendapat panggilan telefon. “Kami tawarkan Encik Pian jawatan Pembantu Jurutera dengan gaji permulaan sebanyak RM 3***. Harap En Pian menerima tawaran kami dan mula bekerja Isnin hadapan.” “Pergh, boleh tahan jugak gaji aku ni. Dah la baru ‘grad’ je.” kata Pian dalam […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Antara Kelebihan MLTT yang tiada pada MRTT

1. Nilai perlindungan kekal sama sehingga habis tempoh. Tidak berkurangan seperti MRTT. 2. Boleh memindahkan MLTT yang sama ke rumah yang lain. MRTT pula hanya untuk satu pembiayaan rumah sahaja. Jika pindah rumah kena dapatkan MRTT baru. 3. Boleh dimasukkan sebagai pelepasan cukai pendapatan. 4. Mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh perlindungan. Tweet

Analisa kewangan Hartanah Insurans Kewangan Islam Takaful Tips Kewangan

Tips kewangan : Apa Pula MLTA / MLTT Ni ??

Mak Jah membantu anaknya Minah melipat baju. Kehadirannya di rumah Minah diharap dapat meringankan beban anaknya yang baru kehilangan suami. “Mujur ada MRTT. Tak perlu lagi kau bayar lagi duit rumah ni.” Mak Jah bersuara. ” Tapi itulah. Kau ada ke duit belanja Minah? Kalau nak, mak boleh bantu serba sedikit.” tambahnya. “Arwah tak ambil […]

Analisa kewangan Hartanah Insurans Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Mujur ada MRTT / MRTA.

Pian sedang nazak di hospital. Dia disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru. Kata doktor, punca utama adalah tabiat menghisap rokok Pian yang teruk tu. Mak dan ayah Minah di luar wad. Risau dengan keadaan menantunya yang nazak itu dan juga anak perempuannya. “Abang, saya terfikirlah, kalau apa-apa terjadi dengan Pian tu macam mana eh? Tak ke […]