Tips Kewangan

‘Back to Basic’, Catat Jangan Tak Catat !!

“Mana pergi RM20 aku ni.” “Eh, dah habis dah duit aku.” “Semalam rasanya macam ada duit lagi.” Jika anda masih lagi terperangkap dengan situasi di atas, maka anda belum lagi dikategorikan sebagai orang yang pandai mengurus kewangan. Antara ciri-ciri orang yang mampu mengurus kewangan ialah orang yang mampu menjejaki semula perbelanjaan mereka. Mereka tahu RM […]

Tips Kewangan

Makin Puasa Makin ‘Pokai’

Ramadhan makin tiba. Bulan untuk melatih mengawal nafsu kita. Bukan sekadar nafsu makan dan minum tetapi nafsu berbelanja juga sebenarnya. Berpuasa tapi belanja makan makin meningkat?? Itulah yang berlaku hampir kepada semua orang yang berpuasa. Harapan untuk mengurangkan belanja hanya tinggal harapan sahaja. Yalah, ingatkan bila puasa makin jimat. “Salah bazaar Ramadhan ke ??” Kita […]

Tips Kewangan

Hidup Gembira Tanpa Kad Kredit.

Siapa tiada kad kredit ? Bagi mereka yang sudah berkerjaya, memiliki kad kredit merupakan perkara biasa. Ada yang menganggap bahawa pelik jika seseorang itu tidak mempunyai kad kredit. Ya, memang seronok pakai kad kredit. Kita boleh belanja sesesuka hati dan hanya perlu membayar balik wang yang digunakan setiap akhir bulan apabila sudah mendapat gaji. Namun […]

Tips Kewangan

Berhenti Merokok Jadi JUTAWAN !

Walaupun telah difatwakan Haram oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, namun masih ramai lagi orang Islam yang masih merokok. Tahukah anda bahawa setiap perokok itu mampu menjadi jutawan sekiranya mereka tidak merokok? Berdasarkan pemerhatian, seorang perokok tegar akan menghabiskan sekotak rokok sehari (ada yang lebih). Sekotak rokok bernilai lebih kurang RM 10 maka seorang perokok itu […]

Tips Kewangan

Hantaran Kahwin

Selamat pengantin baru, semoga ke anak cucu, Bahgia kekal abadi, sentosa murah rezeki.. Ahah !! Tips kali ini ditujukan khas untuk mereka yang masih bujang. Kalau ada yang dah kahwin tu boleh juga, mana tau nak buka cawangan baru  OK. Cuba bayangkan suasana perrnikahan di masjid di dalam fikiran anda. Suara-suara perlahan yang tidak jelas butir-butirnya. […]

Tips Kewangan

Asingkan Duit Yang Berjaya Dijimatkan.

“EH, rasa macam dah berjimat dah, tapi mana pergi duit aku ni!! ” , berkata Puan Jemah dalam hati. Mungkin anda juga pernah mempunyai perasaan yang sama dengan Puan Jemah. Rasa macam dah banyak berjimat tetapi duit itu seakan – akan lesap entah kemana. Oops, jangan salahkan toyol. Mungkin mereka tidak bersalah dalam hal ini. […]

Tips Kewangan

Makan di Luar Atau Makan di Rumah

“Kau pernah makan dekat restoran Happy Pizza x?” “Sedap betul aku makan Ice Cream Marvelous hari tu..” “Kau tak pernah makan SateSedap? Kau tak selalu makan kat luar ke??” Situasi-situasi seperti di atas selalu berlaku kepada kita. Oleh kerana soalan-soalan ini sering diajukan kepada kita, timbul pula perasaan untuk mencuba sendiri makanan-makanan yang ada. Ada […]

Tips Kewangan

Ajar Anak-Anak Menabung

“UMMI !! Nak basikal tu. nak sekarang jugak”. “Duit belanja kita dah habis la papa. Nak lagi boleh tak?”. Pening. Aduh pening. Situasi ini sering berlaku kepada majoriti ibu bapa sekarang. Anak-anak kecil sekarang makin pandai. Segala benda di depan mata semuanya mahu. Kalau tak ditunaikan nanti mengamuk satu rumah. Siap hentak-hentak kaki. Ada yang […]

Tips Kewangan

Gaji Naik , Belanja pun Naik !!

“Dulu gaji RM 3000 rasa macam tak cukup. Sekarang gaji RM 4500 pun macam tak cukup lagi. Apa kena nih !!” Ish, mana nak cukup cik abang oi !! Dulu pakai kereta tempatan sekarang cita rasa pun dah meningkat. Apa kelas pakai kereta tempatan, kereta buatan German lah baru bergaya.Kalau dulu makan tengah hari dekat […]

Tips Kewangan

Didik Anak-Anak Menabung 2

Kami ada satu lagi cara menarik untuk mendidik anak-anak menabung. Bolehlah anda mencuba dengaan anak-anak anda. Caranya ialah dengan membuat pertandingan sesama mereka. “Pertandingan ?? Tak faham lah.” Bagi mereka yang mempunyai anak lebih daripada seorang, anda semua pasti maklum yang anak-anak anda mempunyai sikap suka bersaing sesama mereka. “Kenapa Along dapat basikal tapi Adik […]