Tips Kewangan

Tak Payah Surat Khabar dan Astro dah..

Zaman sekarang ni, boleh dikatakan manusia tidak mampu untuk hidup tanpa internet. Gaji ciput pun tetap nak pakai internet, siap unifi lagi tu. Oleh kerana anda sudah ada internet, apa kata anda berhenti daripada membeli surat khabar, majalah dan komik yang pelbagai itu jika mahu berjimat. Alang-alang dah bayar internet, dapatkan semua itu di laman […]

Tips Kewangan

Pinjam je laa..

Bukan semua barang atau alatan yang kita selalu guna. Ada yang kita akan guna hanya pada masa diperlukan. Contohnya seperti peralatan untuk membaiki seperti tukul besi, gergaji dan spanar. Ataupun beberapa jenis alatan memasak seperti alatan BBQ, acuan kuih dan sebagainya. Kebanyakkan orang akan membeli alatan-alatan ini jika ingin menggunakannya. Selepas itu alatan ini hanya […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Caj Kad Kredit

Kepada mereka yang tengah berkira-kira untuk mengambil kad kredit tu, anda mestilah mengetahui caj-caj yang anda harus bayar apabila mengambil kad kredit. Yuran tahunan Perlu dibayar setahun sekali. Dikehendaki membayar walaupun anda tidak pernah menggunakan kad kredit anda. Yuran tahunan biasanya adalah di dalam lingkungan RM60 hingga RM90 untuk kad klasik┬ádan RM130 hingga RM195 untuk […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Beli kereta terpakai

Bagi mereka yang kurang kemampuan, membeli kereta terpakai menjadi pilihan bagi mengurangkan perbelanjaan.Namun terdapat beberapa isu yang timbul terutamanya kerisauan terhadap risiko kerosakan yang tinggi. Disini dikongsikan beberapa tips asas bagi mereka yang mahu berjimat dengan membeli kereta terpakai. 1. Periksa harga pasaran kereta. Pak Cik Google kan ada. 2. Beli kereta yang banyak dipakai […]

Tips Kewangan

Suai Kenal Dengan Skim Cepat Kaya (SCK)

Tahun depan kita dijangka mengalami kenaikan untuk pelbagai jenis barang dan perkhidmatan keperluan. Tarif elektrik, kadar tol, tambang lrt dan sebaginya. Kenaikan ini juga akan memberi kesan kepada harga barangan keperluan dan makanan. Apa yang merisaukan ialah orang ramai akan semakin terdesak untuk menambah pendapatan. Kemungkinan┬ábesar, ramai yang akan ‘tersangkut’ semula dengan skim cepat kaya. […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Kereta Apa yang Anda Mampu?

Pian baru tamat universiti dengan segulung ijazah. Tidak sampai sebulan selepas itu, Pian mendapat panggilan telefon. “Kami tawarkan Encik Pian jawatan Pembantu Jurutera dengan gaji permulaan sebanyak RM 3***. Harap En Pian menerima tawaran kami dan mula bekerja Isnin hadapan.” “Pergh, boleh tahan jugak gaji aku ni. Dah la baru ‘grad’ je.” kata Pian dalam […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Antara Kelebihan MLTT yang tiada pada MRTT

1. Nilai perlindungan kekal sama sehingga habis tempoh. Tidak berkurangan seperti MRTT. 2. Boleh memindahkan MLTT yang sama ke rumah yang lain. MRTT pula hanya untuk satu pembiayaan rumah sahaja. Jika pindah rumah kena dapatkan MRTT baru. 3. Boleh dimasukkan sebagai pelepasan cukai pendapatan. 4. Mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh perlindungan. Tweet

Analisa kewangan Hartanah Insurans Kewangan Islam Takaful Tips Kewangan

Tips kewangan : Apa Pula MLTA / MLTT Ni ??

Mak Jah membantu anaknya Minah melipat baju. Kehadirannya di rumah Minah diharap dapat meringankan beban anaknya yang baru kehilangan suami. “Mujur ada MRTT. Tak perlu lagi kau bayar lagi duit rumah ni.” Mak Jah bersuara. ” Tapi itulah. Kau ada ke duit belanja Minah? Kalau nak, mak boleh bantu serba sedikit.” tambahnya. “Arwah tak ambil […]

Analisa kewangan Hartanah Insurans Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Mujur ada MRTT / MRTA.

Pian sedang nazak di hospital. Dia disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru. Kata doktor, punca utama adalah tabiat menghisap rokok Pian yang teruk tu. Mak dan ayah Minah di luar wad. Risau dengan keadaan menantunya yang nazak itu dan juga anak perempuannya. “Abang, saya terfikirlah, kalau apa-apa terjadi dengan Pian tu macam mana eh? Tak ke […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Tips Kewangan : Bayar Hutang Atau Rolling dulu?

Seman baru pergi ke seminar perniagaan. Kesedaran Seman untuk berniaga makin meningkat namun terpaksa di tangguh dulu hasratnya kerana tiada modal. Satu hari Seman mendapat bonus. Seman berkira-kira untuk menggunakannya sebagai modal berniaga. Ketika sibuk berangan, isterinya menyapa. “Bang, kita ada hutang dengan Pak Mail kan? Dah lama dah hutang tapi tak bayar-bayar lagi. Saya […]