Analisa kewangan Bengkel & Seminar Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Pengurusan Pelaburan

Gaji RM 5,000 baru boleh kawin?

Artikel asal: http://www.astroawani.com/gaya-hidup/gaji-rm5-000-baru-lulus-kahwin-kajian-171863 Sebenarnya bukan soal berapa besar gaji si lelaki, tetapi soal macam mana si lelaki uruskan kewangannya sendiri. . Ketahuilah! Rezeki tidak pernah cepat, tidak pernah lambat dan tidak pernah salah alamat. . Bukankah Allah telah berfirman “Jika mereka itu miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya.” – Surah an-Nur […]

Bengkel & Seminar Kewangan Islam Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Pentafsir Mimpi Jadi Menteri Kewangan Mesir

Ingat lagi tak kisah terbaik dalam al Quran? . . Surah Yusuf Ayat 3: “Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah, dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.” . . Best sangat surah ni! Nabi Yusuf diberikan mukjizat pandai […]

Analisa kewangan Keusahawanan Pengurusan Kewangan Peribadi

10 Idea Cuti Sekolah Yang Menguntungkan Poket Anda!

#100TipKewanganPraktikal #BedahBuku Anda kekeringan idea kreatif untuk musim cuti sekolah dan musim akhir tahun ini? Meh EZAZ Wealth kongsikan 10 je dulu Tip Praktikal yang diambil dari Buku 100 #TipKewangan Praktikal yang boleh anda gunapakai! Insya Allah di samping mengisi masa lapang, ianya juga bisa mengembungkan poket anda! #Tip Kewangan 005: Sediakan Tabung di  Rumah […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi

4 Ujian Kesihatan Kewangan Yang Anda Patut Guna!

#DIY360MengurusWang #BedahBukuMukasurat25 Biasanya orang selalu tanya, “Apa khabar awak hari ini?”, “Apa khabar iman ko hari ini?”, “Ko sihat ke?”…. Tapi jarang orang tanya “Apa khabar penyata kewangan awak bulan ni?”, “Ko dah habis bayar hutang ke bulan ni?”, “Amacam baki simpanan bulan ni, maintain ke?”… Kalau orang tanya pun, macamana nak jawab eh? Meh […]

Analisa kewangan Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Anda pengguna tegar Kad Kredit? Baca ini!

#DIYBUDGET Dapatkan penerangan penuh dari buku asal! Tempah dengan harga istimewa di SINI! Perbincangan lanjut dari buku DIY360 Mengurus Wang Kalis Inflasi, Kalis Gawat m/s 67:   Ahmad baru mengambil kad kredit. Beberapa hari selepas itu Ahmad diajak oleh isterinya, Zaiton untuk membeli-belah di kedai perabot Elephant. “Abang baru ambil kad kredit. Boleh lah aku belanja […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Caj Kad Kredit

Kepada mereka yang tengah berkira-kira untuk mengambil kad kredit tu, anda mestilah mengetahui caj-caj yang anda harus bayar apabila mengambil kad kredit. Yuran tahunan Perlu dibayar setahun sekali. Dikehendaki membayar walaupun anda tidak pernah menggunakan kad kredit anda. Yuran tahunan biasanya adalah di dalam lingkungan RM60 hingga RM90 untuk kad klasik dan RM130 hingga RM195 untuk […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Beli kereta terpakai

Bagi mereka yang kurang kemampuan, membeli kereta terpakai menjadi pilihan bagi mengurangkan perbelanjaan.Namun terdapat beberapa isu yang timbul terutamanya kerisauan terhadap risiko kerosakan yang tinggi. Disini dikongsikan beberapa tips asas bagi mereka yang mahu berjimat dengan membeli kereta terpakai. 1. Periksa harga pasaran kereta. Pak Cik Google kan ada. 2. Beli kereta yang banyak dipakai […]

Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Kereta Apa yang Anda Mampu?

Pian baru tamat universiti dengan segulung ijazah. Tidak sampai sebulan selepas itu, Pian mendapat panggilan telefon. “Kami tawarkan Encik Pian jawatan Pembantu Jurutera dengan gaji permulaan sebanyak RM 3***. Harap En Pian menerima tawaran kami dan mula bekerja Isnin hadapan.” “Pergh, boleh tahan jugak gaji aku ni. Dah la baru ‘grad’ je.” kata Pian dalam […]