Analisa kewangan Bengkel & Seminar Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Pengurusan Pelaburan

Gaji RM 5,000 baru boleh kawin?

Artikel asal: http://www.astroawani.com/gaya-hidup/gaji-rm5-000-baru-lulus-kahwin-kajian-171863 Sebenarnya bukan soal berapa besar gaji si lelaki, tetapi soal macam mana si lelaki uruskan kewangannya sendiri. . Ketahuilah! Rezeki tidak pernah cepat, tidak pernah lambat dan tidak pernah salah alamat. . Bukankah Allah telah berfirman “Jika mereka itu miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya.” – Surah an-Nur […]

Analisa kewangan Keusahawanan Pengurusan Kewangan Peribadi

10 Idea Cuti Sekolah Yang Menguntungkan Poket Anda!

#100TipKewanganPraktikal #BedahBuku Anda kekeringan idea kreatif untuk musim cuti sekolah dan musim akhir tahun ini? Meh EZAZ Wealth kongsikan 10 je dulu Tip Praktikal yang diambil dari Buku 100 #TipKewangan Praktikal yang boleh anda gunapakai! Insya Allah di samping mengisi masa lapang, ianya juga bisa mengembungkan poket anda! #Tip Kewangan 005: Sediakan Tabung di  Rumah […]

Analisa kewangan Pengurusan Risiko dan Takaful Pusaka

RANCANG TARIKH PERSARAAN ANDA

​Financial Freedom? Hari ini saya ingin berkongsi tentang merancang Persaraan. Samaada nak bersara muda atau tua, pilihan masing-masing. Sila rujuk gambar, kiraan antara berapa peratus anda menyimpan dengan berapa lama anda perlu bekerja sebelum bersara. Jika anda hanya ada simpanan KWSP 11% + 13% (24%) anda hanya boleh bersara mengikut umur persaraan biasa, iaitu selepas […]

Analisa kewangan Pengurusan Hutang / Debt Management Pengurusan Kewangan Peribadi Promosi Tips Kewangan

Anda pengguna tegar Kad Kredit? Baca ini!

#DIYBUDGET Dapatkan penerangan penuh dari buku asal! Tempah dengan harga istimewa di SINI! Perbincangan lanjut dari buku DIY360 Mengurus Wang Kalis Inflasi, Kalis Gawat m/s 67:   Ahmad baru mengambil kad kredit. Beberapa hari selepas itu Ahmad diajak oleh isterinya, Zaiton untuk membeli-belah di kedai perabot Elephant. “Abang baru ambil kad kredit. Boleh lah aku belanja […]

Analisa kewangan Promosi Takaful Tips Kewangan

Jangan leka lagi! Semak skim takaful anda

Kepada anda yang telah mempunyai skim takaful anda sendiri, anda dinasihatkan untuk memeriksa semula skim takaful anda terutama apabila masuk tahun baru. Mana tak nya, ramai yang mengambil skim takaful tetapi tidak tahu pelindungan apa yang diberi oleh syarikat takaful. Dengan kata lain, ‘main bayar je’. Hubungi agen takaful anda dan dapatkan kepastian daripada mereka. […]

Analisa kewangan Tips Kewangan

Pasang Aircond ?

“Panas nya Peah. Lajukanlah sikit kipas tu,” kata Pian yang baru balik kerja kepada isterinya. “Tak boleh laju lagi dah bang. Dah paling laju dah tu. Lainlah kalau ada aircond. Boleh lah sejuk sikit,” kata Peah memerli suaminya. “Abang bukan tak nak. Tapi tak mampu Peah. Gaji abang ni brapa sen sangat. Itulah dialog yang […]

Analisa kewangan Pengurusan Kewangan Peribadi Tips Kewangan

Caj Kad Kredit

Kepada mereka yang tengah berkira-kira untuk mengambil kad kredit tu, anda mestilah mengetahui caj-caj yang anda harus bayar apabila mengambil kad kredit. Yuran tahunan Perlu dibayar setahun sekali. Dikehendaki membayar walaupun anda tidak pernah menggunakan kad kredit anda. Yuran tahunan biasanya adalah di dalam lingkungan RM60 hingga RM90 untuk kad klasik dan RM130 hingga RM195 untuk […]

Analisa kewangan Kewangan Islam Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Antara Kelebihan MLTT yang tiada pada MRTT

1. Nilai perlindungan kekal sama sehingga habis tempoh. Tidak berkurangan seperti MRTT. 2. Boleh memindahkan MLTT yang sama ke rumah yang lain. MRTT pula hanya untuk satu pembiayaan rumah sahaja. Jika pindah rumah kena dapatkan MRTT baru. 3. Boleh dimasukkan sebagai pelepasan cukai pendapatan. 4. Mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh perlindungan. Tweet

Analisa kewangan Hartanah Insurans Kewangan Islam Takaful Tips Kewangan

Tips kewangan : Apa Pula MLTA / MLTT Ni ??

Mak Jah membantu anaknya Minah melipat baju. Kehadirannya di rumah Minah diharap dapat meringankan beban anaknya yang baru kehilangan suami. “Mujur ada MRTT. Tak perlu lagi kau bayar lagi duit rumah ni.” Mak Jah bersuara. ” Tapi itulah. Kau ada ke duit belanja Minah? Kalau nak, mak boleh bantu serba sedikit.” tambahnya. “Arwah tak ambil […]

Analisa kewangan Hartanah Insurans Pengurusan Risiko dan Takaful Takaful Tips Kewangan

Tips Kewangan : Mujur ada MRTT / MRTA.

Pian sedang nazak di hospital. Dia disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru. Kata doktor, punca utama adalah tabiat menghisap rokok Pian yang teruk tu. Mak dan ayah Minah di luar wad. Risau dengan keadaan menantunya yang nazak itu dan juga anak perempuannya. “Abang, saya terfikirlah, kalau apa-apa terjadi dengan Pian tu macam mana eh? Tak ke […]