Ajar Anak-Anak Menabung

“UMMI !! Nak basikal tu. nak sekarang jugak”.
“Duit belanja kita dah habis la papa. Nak lagi boleh tak?”.

Pening. Aduh pening. Situasi ini sering berlaku kepada majoriti ibu bapa sekarang. Anak-anak kecil sekarang makin pandai. Segala benda di depan mata semuanya mahu. Kalau tak ditunaikan nanti mengamuk satu rumah. Siap hentak-hentak kaki. Ada yang bergolek-golek atas lantai tanda protes.

Yelah, semua kawan-kawan dia ada. Anak kita seorang je yang tak dapat.

Ingat, walau sehebat mana pon anda merancang dan menjaga kewangan anda, kalau anda tidak mampu untk mendidik anak-anak anda untuk turut sama berjimat- cermat, kewangan anda pasti akan ‘lari’ setiap hujung bulan. Kerjasama dari pasangan dan juga anak-anak amat penting agar kewangan keluarga sentiasa stabil dan terancang.

“Dah macam-macam cara dah cuba nak didik budak-budak ni. Tapi masih lagi macam tu jugak !!”

crying kid i want that toy
Sebenarnya mendidik anak-anak menabung dan mengurus kewangan ni harus dimulakan dari kecil lagi. Bak kata pepatah melayu ‘meluntur buluh biarlah dari rebungnya’. Namun jikalau anak-anak itu sudah besar,tidak mengapa. Masih belum terlambat dan jangan berputus asa mendidik mereka!!

Antara tips yang boleh dikongsi disini ialah dengan berbincang dengan anak-anak apa yang mereka mahu beli. Contohnya, jika mereka ingin alat permainan yang bernilai RM 40, anda bolehlah kirakan duit yang perlu mereka kumpul untuk setiap hari dan beritahu mereka.

“Adik kalau nak beli mainan itu, Adik kena kumpul RM1 sehari untuk 40 hari. Nanti dapatlah adik beli mainan tu”.

Insya Allah cara ini berkesan .Kalau sesuatu barang itu agak mahal sangat, anda boleh lah berbincang dengan mereka untuk mencari alternatif lain yang lebih murah. Anda juga boleh minta mereka kumpul separuh atau suku sahaja dari harga barang tersebut. Selebihnya anda bantu.

Yakinlah, jika anda mendidik mereka dengan berhikmah, perubahan yang baik pasti akan berlaku. Dan banyakkan bersabar.

Selain itu, jangan sesekali lupa untuk berdoa. Doa ibu bapa itu kan makbul untuk anak-anak.